De wonderlijke avonturen van Marvin en Ben: Van Rusland naar China

The Big Apple: Shanghai

Het is half vijf s'middags, ik zit binnen want het regent buiten... Buiten is het grauw, koud en vies. Ik zie twee mensen haastig over straat lopen om te schuilen voor de liters water die uit de lucht vallen. Het is rustig buiten, een beetje te rustig. Dan valt het me pas op! Er is geen chinees op straat te bekennen! Ik word wakker... SHIT ik ben weer in Nederland!

Jaja het zit er alweer op, ik ben al een week thuis en heb al meer regen gezien dan in al die tijd op reis. Nee het is niet zo moeilijk heimwee te hebben naar die mooie reis die we net achter de rug hebben! Maar laat ik jullie niet opzadelen met doezelige verhalen over het bekende Nederlandse weer. Nee ik heb nog een mooi verhaal voor jullie uit het bruisende Shanghai! JAAA!!!

Shanghai is een grote stad... nee een enorme stad... nee een reusachtige stad! Amsterdam is in vergelijking met Shanghai slechts een buitenwijkje en dat is ook niet verwonderlijk gezien het inwonersaantal van beide steden:
- Amsterdam: rond de 800.000
- Shanghai: ruim 14.000.000

Shanghai is een stad zonder grenzen, er lijkt geen einde te komen aan de hoge gebouwen vol met lichtjes en enorme beeldschermen. De eerste dag zijn we meteen naar het centrum gegaan vanuit ons hotel, naar peoples square. Hier zagen we meteen al dat we niet in een STAD als Wijk bij Duurstede rondliepen maar een STAD met een iets grotere omvang. Hier hebben we even geshopt en zijn we door peoples park (ja ze zijn erg origineel met namen!) gelopen. Daarna richting de Bund, de plek om een foto te maken van de schitterende skyline van Shanghai! En zeg nou zelf... das best indrukwekkend nie?

Markt:
De volgende dag zijn we naar een ondergrondse markt gegaan om een op maat gemaakt pak te laten maken voor een spotprijsje! Op deze markt is van alles te vinden en is een goede plek om souvenirs in te slaan! Maar! Je moet hier wel een beetje kunnen onderhandelen want ze proberen je zoveel mogelijk uit te kleden (figuurlijk dan hè!). Zo werd de Chinese handelsgeest meteen duidelijk tijdens ons bezoekje aan het eerste winkeltje die we tegenkwamen. We wilden graag wat T-shirts kopen maar natuurlijk niet voor een te hoge prijs. Onze strategie was: gewoon maar weg lopen als de prijs te hoog bleef! Nou dit hebben we geweten! De nota bene vrouwelijke verkoopster schold mij uit: 'You're not a man! You're not a woman! You're even lower than a woman!' Schreeuwde ze uit!
Toch zijn we nog vaak naar deze markt terug gekomen en vonden we het eigenlijk wel heel erg leuk om zo fanatiek te onderhandelen met al die felle Chinezen!

Overal in Shanghai is wel een exclusieve bar of club te vinden. Maar het is wel een erg dure stad waar je voor een biertje een flinke duit moet betalen! Mijn portemonnee keek me dan ook met een uitgehongerde blik aan toen we besloten wat te gaan eten in een leuke en mooie bar/restaurant, met uitzicht op Shanghai!

Science and Technology Museum:
We zijn niet iedere dag erop uit gegaan, we hebben ook wel eens dagen lekker geluierd in het hotel. Maar op een dag hebben we besloten wat educatiefs te gaan doen! Het S&T museum is een erg boeiend museum die een beetje weg heeft van Nemo in Amsterdam. Hier hebben we veel geleerd en een 4D film gezien die helaas in het Chinees was!

The French concession:
Toen was het tijd voor wat architectuur!
De French concession is een wijk midden in Shanghai waar veel koloniale gebouwen staan en het voelt ook alsof je in Europa bent beland als je door al die leuke straatjes loopt. We volgden een route die in de reisbijbel (lonely planet) stond en kwamen zo langs veel mooie en rare gebouwen.

Pudong:
Pudong is het Manhattan van Shanghai, dé plek waar wolken geen kans krijgen jeuk te hebben! En we gingen er heen in stijl, want als je naar Pudong gaat moet je de sightseeing tunnel nemen! Deze tunnel onder de Huangpu rivier door zit vol licht- en lasereffecten! We kwamen eruit met een verbaasde blik want het is een bizarre ervaring!

Pudong zelf is natuurlijk zeer indrukwekkend, met pijn in de nek van het omhoog kijken liepen we rond en verbaasde ons over het steeds hoger worden van de gebouwen met als hoogtepunt (ha-ha) de bekende flessenopener en de mooie Jin Mao Tower!

Vanuit de flessenopener (Shanghai world finance center 492m) hadden we een mooi uitzicht over de stad en konden we zelfs neer kijken op de 421 meter hoge Jin Mao Tower! En zagen we de 468 meter hoge bizarre tv toren: De Orient Pearl Tower als een klein torentje in de verte!

Nou zijn er dus al 3 enorm hoge torens te vinden in Shanghai maar dat is nog niet genoeg voor de Shanghainezen! Ze zijn namelijk een nieuwe toren aan het bouwen die de op 1 na hoogste wolkenkrabber van de wereld moet worden met 632 meter! (na de 828 meter hoge Burj Khalifa in Dubai)

De Big Apple van China heeft verder niet zo heel veel bezienswaardigen, toch hebben we ons prima vermaakt met voornamelijk shoppen en afdingen op de vele marktjes!

En toen was ons pak alweer klaar en zat onze reis erop! Onze vlucht was erg comfortabel en we kwamen in stijl aan op Schiphol: Strak in Pak!

Ik ben weer erg gelukkig deze prachtige reis te hebben mogen maken en heb weer prachtige ervaringen opgedaan die ik nooit meer zal vergeten! China is een prachtig land met veel vriendelijke mensen, een mooie cultuur, veel tradities en prachtige natuur, je moet er alleen wel even naar zoeken!

Het 'echte'China waar veel mensen het over hebben is er al bijna niet meer te vinden dus voor de

mensen die erover nadenken naar China te gaan: GA SNEL!

Geen prijsvraag deze keer, maar leuke feitjes over onze reis!
Tijdens deze reis hebben we:

• Ruim 24.000 kilometer afgelegd!
  • Ongeveer 52.499 treden op/af gelopen!
  • Minimaal 20 keer de eerste 3 seizoenen van The Big Bang Theory gezien!
  • Plus minus 14 kilo rijst gegeten!
  • Om en nabij 12 kledingstukken versleten/achtergelaten!
  • Bijna 12.000 kilometer gevlogen zonder over zee gevlogen te hebben!
  • Gebruik gemaakt van de trein, metro, bus, trolleybus, auto, taxi, vliegtuig, paard, fiets, scooter, riksja, bamboevlot en maglev (magneettrein)!!!!!
  • Zo'n 50 miljoen Chinezen gezien!!
  • Noodgedwongen 3x in de natuur moeten poepen!
  • Geen enkele keer een gekookte aardappel gegeten!
  • Helaas ruim 40 miljoen keer een Chinees zijn keel horen legen!
  • Zeker meer dan 200 karaoke bars gezien!
  • Minstens 1500 buddha's gezien!

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de reacties en ik ben blij jullie allemaal weer te zien!

Op naar de volgende reis!

Nigel en Nikki

We zijn jalours op jullie reis.
Maar blij dat jullie weer terug zijn:)

kusjes

Ben

Mag ik nog 1 ding aan de feitjes toevoegen:

- 5 zonnebrillen versleten ;)

Tof om de reis met jou gedaan te hebben Marv! Was geweldig!

Jamie

Grappig om je verhalen te lezen. Ga ze missen. Leuk je weer gezien te hebben in de kroeg!

Ciaaao x

Lia de Jong - Bertram

Hoi Marvin
Fijn dat jullie weer goed en gezond thuis gekomen zijn.
Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt.
Dank je wel dat je ook hier iedereen hebt mee laten genieten via je mooie verhalen en prachtige foto's.

Ik zou zeggen......op naar het volgende avontuur.
Groetjes Lia

Maartje

Hé Marvin,
Inderdaad erg jammer in die regen hier, maar weet je in ieder geval zeker dat je weer in Nederland bent:p
Leuk om jullie beide kanten van de reis te lezen ( jouw ervaring en dan Ben's verhaal over jouw billen en kots bv ;) )
En waarom minder tv series gaan kijken, nu kun je eindelijk de kansloosheid van Sil en mij evenaren!
X

Ilse

Hoi Marvin en Ben,

Het was leuk om jullie verhalen te lezen en de prachtige foto's te zien! Ik kan me voorstellen dat het een prachtige ervaring is. Laat je me de volgende keer weer mee genieten van je reis?

Groetjes Ilse